Karolinska tiden och prov

Elev 1:

Karolinska tiden var från 1654-1718. Det kallas för Karolinska tiden för att Sverige vid den här tiden hade tre kungar efter varandra som hette Karl. Soldaterna kallades för karoliner.

Elev 2:

Under den här perioden var det fred under 20 år, då regerade Karl XI som även kallades gråkappan. Det kallades han för att han hade en grå kappa när han reste genom landet. Under sina resor mötte han fler svenska medborgare än någon annan svensk kung. 

Elev 1:

Vi ska ha prov snart, efter höstlovet. Då ska vi först ha prov på Stormaktstiden. Vi ska göra provet tillsammans med en kompis. Vi kommer hjälpas åt med att plugga och sen på provet samarbetar vi och skriver ner allt vi vet om Stormaktstiden. Det som är bra med att samarbeta är att man får mer energi av det, man känner sig bra.

Jag tycker det är kul med prov. Man lär sig mycket av prov. Det är kul när man har mycket att plugga in. Om man inte lyckas på provet så gör det inte så mycket. Jag har bra självförtroende ändå, man har ju många chanser i sitt liv. Mina kompisar brukar säga: ”Lycka till nästa gång, du kommer klara det.” Då känner jag mig glad och att de hjälper mig, det är härligt.

Elev 2:

Vi ska också ha prov på Karolinska tiden. Jag ska träna på det jag inte lärt mig ännu. Det provet ska vi göra ensamma. Vi får ett papper och så ska vi svara på frågor. 

Jag tycker prov kan vara jobbiga, i alla fall vissa prov. Man känner sig stolt om man lyckas. Om man inte lyckas på prov känns det lite jobbigt, men man vet vad man ska träna på.  Då får man göra omprov. 

Kommentera

